Thursday 7 December 2017

Makeup for newbie

Assalamualaikum dan salam sejahtera!

Makeup sinonim dengan kecantikan. kalau boleh, perempuan nak je masak makan tetiap hari makeup tu kalau makeup merupakan makanan yang sihat. 

Terdapat 11 trick makeup untuk newbie, semoga bermanfaat!


1. Dapatkan barang yang multi-purpose


Pemilihan berus, anda tidak perlu beli yang set mahal-mahal dan complicated. Ia hanya untuk anda bukan untuk MUA yang dah berbakat dalam bidang ini. kepad newbie, anda digalakan memilih berus makeup yang boleh digunakan untuk multi use. contohnya, blending brush, multitask brush, angle brow brush, contour brush dan beuty blender. (Sila rujuk gambar)



2. Concelear terlampau heavy?

Sekiranya anda merasakan pemakaian concealer terlampau berat di wajah, anda boleh campurkan sedikit moisturizer atau sunscreen untuk jadikan concealer lebih ringan dan selesa di pakai di wajah.


3. Guna eye primer!

Gunakan eye primer sebelum pakai eyeliner dan eyeshadow . Eye primer boleh buatkan makeup di bahagian mata tahan lama, sekaligus menghalang daripada luntur dan kesan smudge. Jika anda ingin jimat masa dan ruang, anda boleh mengunakan concelear bagi mengantikan eye primer. 


4. Eyebrow sangat penting

Bentuk kening sangat penting dalam menentukan makeup look anda. Ia akan menjadikan wajah lebih menawan apabila kening anda on point! Mulakan dengan melukis daripada line bawah kening, kemudian line di atas kening dan blend menggunakan brow brush bermula dengan ke arah bawah dan akhir sekali blend ke atas atas. Guna kan concealer untuk kemasan yang lebih tajam pada sekeliling kening anda. anda boleh dapatkan dalam 3 jenis, eyebrow pallete, eyebrow pencil and eyebrow gel with brush. Ketebalan kening anda memainkan peranan dalam pemilihan warna samada lighbrown, darkbrown ataupun hitam. pastikan jangan terlampau hitam jika tidak mahu kelihatan seperti chin chan!



5. Praktis lukis eyeliner di atas kertas

Bak kata orang, practice makes perfect! Mungkin anda rasakan tips ini agak remeh, but hey, ini memang sesuai untuk newbies kalau tak nak bersiap berjam-jam depan cermin. Anda boleh praktis membentukkan eyeliner menggunakan pen atau berus di atas kertas. biar nampak simple tapi nice.


6. Neutral eyeshadow sebagai base

Mulakan dengan base shadow tanpa shimmer yang match dengan tona kulit anda yang paling cerah dan apply di seluruh kawasan mata sehingga bawah kening. Anda harus gunakan base shadow ini untuk pastikan shadow yang lebih gelap digunakan di bahagian lid mata sehingga ke kawasan lipatan kelopak mata dan diratakan.



7. Inginkan eyeshadow yang lebih pekat?

Jika anda ingin kan effect warna eyeshadow yang lebih pekat campur kan sedikit setting spray ke dalam shade yang anda ingin gunakan. Cara nya, spray kan setting spray ke kawasan belakang tangan, kemudian ambil berus dan dab kan setting spray di belakang tangan anda sebelum pick up warna eyeshadow yang diinginkan.


8. Eyeshadow for daily use

Anda boleh mengikut simple guide ini untuk menghasilkan jenis eyeshadow yang boleh digunakan sewaktu dalam apa jua makeup look. 


9. Essential oil untuk bibir

Jika lipstain atau lipmatte yang anda pakai membuatkan bibir kering dan merekah, tambahkan setitik essential oil untuk menghasilkan lipstain atau lipmatte yang melembapkan bibir.


10. Elak makeup bercapuk dengan setting spray

Pati anda menginginkan cantik sepanjang hari. Bagi mengelakkan makeup bercapuk dan comot maka anda digalakkan mengguna finishing spray untuk berikan hasil makeup yang rata dan natural look. Bukan sahaja membuatkan makeup anda tahan lama, tetapi juga buatkan muka anda lebih glowy dan berseri.



11. Bersihkan berus untuk flawless blending 

Untuk hasil makeup yang flawless, pastikan anda bersihkan berus setiap kali selepas makeup. Dengan cara ini, product tidak akan berkumpul di berus dan menyebabkan makeup kurang kemas akibat campuran product. Anda boleh juga menggunakan jari untuk apply makeup kemudian baru gunakan berus untuk blend.




#TipsManiss #TipsKecantikan

No comments: